zondag 19 november 2017

Anna in de herfst

Een tijdje geleden (nog voor de herfstvakantie) gingen we van start met het thema 'Anna in de herfst'. Anna had heel veel zin om de veranderingen in de natuur te gaan waarnemen en zat dan ook al klaar met haar fototoestel.  Ze wou heel graag met ons op paddenstoelenzoektocht. We trokken onze jas aan en gingen naar buiten... Kijk maar mee wat een mooie paddenstoelen we vonden in de schooltuin:






We leerden dat we deze zeker niet mogen plukken en dat we enkel deze uit de supermarkt of groentewinkel mogen opeten :) 

De juf bracht ook mooie herfstbladeren mee waarmee we 'blaadjesregen' konden doen. Leuk hoor om die blaadjes omhoog te gooien. 














Zo kwam de herfst stilaan binnensluipen in onze klas. We kregen er ook een nieuw vriendje bij, Kabouter Riebedebie, die ons elke dag iets leuks leerde.


Zo leerden we wat langer/korter - langste/kortste is en dit aan de hand van de steel van de paddenstoel. 




We maakten een leuke puzzel van Sneeuwwitje en haar zeven dwergen. 









We speelden het spel 'Kaboutergeluidenvierkant'. De juf toonde een bepaald vakje en dan moesten wij het bijhorende geluid maken (snurken zoals de slapende kabouter, tikken met de stokjes bij de werkende kabouter, ...). Anna had gelukkig geholpen met Riebedebie om muziekinstrumenten klaar te zetten! 


We maakten kennis met de 'Paddenstoelenmatrix'. Een matrix is een kader waarbij we verschillende eigenschappen met elkaar moeten combineren om zo elk vakje vol te krijgen. 

(Bijv. links bovenaan moeten we de RODE paddenstoel met EEN stip leggen.) 

Onze vriendjes brachten ook leuke spullen mee van thuis. Dank je wel dat we hiermee konden spelen of dat we ernaar konden luisteren/kijken. 









Ook in de verschillende hoeken kon je paddenstoelen en kabouters terugvinden. In de plasticinehoek probeerden we zelf een paddenstoel vorm te geven of mochten we de bestaande paddenstoel voorzien van stippen. 














In de vrije knutselhoek versierden we een paddenstoel met alles wat we maar wilden: potloden, verf, stift, lijm en papier, ... 



Aan de spelletjestafel speelden we het spel 'Grabbelpaddenstoel' en een spel met het rad waarbij we stippen tekenden op een bestaande paddenstoel. 
We speelden ook met de paddenstoel van Oona en de kabouters van Aymeric. 



























In de poppenkasthoek speelden we met de kabouterknuffel van Kyen. 


De poppenhoek in onze klas werd omgetoverd tot paddenstoel (kabouterhuisje) en we mochten er, verkleed als kabouter, hout hakken en sprokkelen, koken, op stap gaan met de knapzak, bladeren harken, ... 





























Naast het vele spelen, moest er natuurlijk ook wat 'gewerkt' worden. November is de maand waarin we de grootouders in de bloemetjes zetten en dus toverden we een heus kabouterbos tevoorschijn. Schilderen, stempelen, papier kleven, ... Kan jij ons vinden? 
















Vorige maandag maakten we omelet klaar in de klas. Natuurlijk werd die wat aangevuld met lekkere champignons. Mmmm... Iedereen heeft flink geproefd!





























We luisterden naar de verhalen 'Anna in de herfst' en 'Karel in de herfst'. 

We deden een bewegingsspel op de speelplaats: 'Paddenstoelendans' (een variatie op de gekende stoelendans). Abel was twee maal onze kabouterwinnaar. Bravo! 





Morgen starten we een nieuw thema. Je kan er al lang niet meer naast kijken in de verschillende media... De Sint en zijn Zwarte Pieten zijn weer in het land! Ook wij kunnen dit natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan en gaan dus aan de slag met het thema 'Anna op de stoomboot'

Graag tot morgen, 

juf Romina 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten