Daarnaast mochten de kleuters ook spullen meebrengen die met het thema te maken hadden. Ik kreeg heel veel respons, waarvoor dank :) De kinderen waren dan ook heel enthousiast en we namen van dichterbij een kijkje naar wat iedereen meebracht.
Er waren zelfs sloebers met kledij en accessoires in thema :)
Na het kijken kwam het spelen. De kleuters ging vol overgave op ontdekking! Eerst speelden ze ermee in de kring, daarna bracht ik nog wat spullen mee en werd er aan de tafel gespeeld.
Nog wat later kwam er een heuse dierenartspraktijk tot stand. De poppenhoek maakte plaats voor een dierendokterskabinet met wachtzaal...
In de plasticinehoek konden de kleuters de dieren een staart, oren, poten, ogen,.. geven.
In de poppenkast konden ze spelen met de handpoppen en met de figuren die ik gebruikte tijdens een poppenspel (Bas krijgt een hondje voor zijn verjaardag).
In de bouwhoek konden de kinderen zelf dierenhokken bouwen en dieren vormgeven met de Duplo's.
Ook in de fijne motoriekhoek mochten de kinderen dieren vormgeven.
Aan de computer keken de kleuters naar een filmpje van het 'Zandkasteel aan zee' dat ging over de hond 'Finnie'.
Aan de spelletjestafel speelden onze sloebers het spel 'Hondje Waf', dat eerst klassikaal werd aangebracht en dat ze ook al eens met juf Laure speelden.
Aan de vrije knutseltafel konden mijn pagadders een gekozen dier versieren.
Tijdens de godsdienstmomenten stonden we stil bij de figuur 'Noach'. Ik vertelde het verhaal, we zongen een liedje, we speelden het verhaal na met de ark en de dieren, ... De kinderen mochten dit speelgoed dan ook gebruiken in de playmobilhoek om zelf het verhaal na te bootsen. Wat vonden ze dit leuk!
Abel maakte in de timmerhoek zelfs een heuse ark uit hout... prachtig!
Naast Noach maakten de kinderen ook kennis met de figuur 'Franciscus' (vriend van de natuur en de dieren) en hielden we even halt bij wat respectvol gedrag is tegenover dieren (aan de hand van gebed).
In de kring deden we ook leuke dingen:
- sorteren van klein naar groot en omgekeerd + benoemen van 'groter/grootste' en 'kleiner/kleinste'
- logisch rangschikken van prenten (papa en Jonas kopen een konijn op de markt)
- luisteren naar het verhaal 'Anna wil een huisdier'
- waarnemen van hondenspeelgoed en hondenvoeding... Wat ruikt dat vies!
We maakten ook de kooi schoon van onze klasvogel. Dit doen we trouwens wekelijks en dan mag het baasje steeds helpen. Nu gingen we echter dieper in op het waarnemen en benoemen van de vogel en hoe hij eruit ziet, van de kooi, van de attributen in de kooi, van het voedsel, ...
Als werkje hebben de kleuters een zelfgekozen dier gemaakt met een kartonnen bord als basis. Het resultaat kunnen jullie bewonderen in de gang :)
Er kwamen ook denkspelletjes aan bod. Niet gemakkelijk hoor, maar iedereen deed heel goed zijn best!
Toen juf Els even in onze klas stond, maakte ze samen met enkele kleuters deze prachtige Anna met haar poes. Het kunstwerk kreeg een mooi plekje aan de muur!
Als kers op de taart maakten we rijstebrij klaar in de klas. Dit naar aanleiding van ons themaliedje waar het woord 'rijstebrij' in voor komt. Ik kan wel uitleggen wat dit betekent, maar het zelf maken en zien is natuurlijk nog veel plezanter! Mijn deugnieten genoten met volle teugen van het meehelpen en natuurlijk van het proeven!
Om even op adem te komen, werken we enkele dagen zonder thema en kunnen de kleuters vooral spelen, puzzelen en gezelschapsspellen spelen. Maandag is er ook onze allereerste Schrijfdans van dit schooljaar voor de eerste kleuters.
De tweede kleuters mogen elke dinsdagvoormiddag Schrijfdansen bij juf Laure.
Vanaf woensdag gaan we dan van start met het volgende thema en dat wordt 'Anna en de herfst'.
Graag tot maandag en een fijn weekend!
Juf Romina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten