Ook de hoeken werden in de wintersfeer ondergedompeld:
In de poppenhoek lagen winterse attributen waarmee de kleuters zich warm konden aankleden.
In de plasticinehoek gaven de kinderen zelf een sneeuwman vorm of werkten een voorgedrukte sneeuwpop af.
In de poppenkast speelden mijn sloebers met de figuren van het themaverhaal in een winters landschap.
Aan de computer konden de kleuters naar een filmpje kijken over de winter, een memoriespel spelen met tekeningen van de winter en kleurplaten van de winter inkleuren.
In de boekenhoek lagen boeken in het thema, maar ook kaarten waarop oefeningen stonden. Zo moesten de kinderen kleine details terugvinden in een zoekboek of kleuren van bepaalde dingen in een boek opzoeken. Er hingen ook praatplaten over de winter.
Tijdens een wiskundeactiviteit bekeken we onze sjaals van dichterbij. We keken samen eens welke kleuter een langere of kortere sjaal had dan een andere kleuter. Norahs sjaal was zelfs langer dan mij! Zij had dan ook de langste sjaal van alle kleuters.
Na het denkwerk speelden we nog een leuk spelletje. Ik zette de muziek aan en wanneer de muziek stopte, moesten de kinderen zo snel mogelijk op hun eigen sjaal gaan zitten.
We speelden ook samen een leuk voelspel. Anna had verschillende spullen uit de klas verstopt onder de 'sneeuw'. Elk om de beurt mochten de kleuters eens voelen en raden wat het was. Niet gemakkelijk hoor! Ook Anna en ikzelf mochten eens proberen. Ilke was voor ons beide de fotografe van dienst, goed gedaan hoor!
Mijn kapoenen mochten ook met verf en borstel aan de slag! Aan de schildersezels gaven ze een sneeuwman vorm.
Op het raam mochten ze sneeuwballen, ijskristallen of een sneeuwpop schilderen.
Als werkje maakten mijn sloebers een sneeuwman naar keuze. Met allerlei kosteloze materialen kwamen ze tot prachtige resultaten. Wat ben ik trots! Jullie hebben ze misschien al gezien in de gang? Of spring anders eens binnen in onze klas, waar nog vele werkjes hangen.
Tijdens de godsdienstmomenten stonden we stil bij de pracht van de natuur en waren we ook dankbaar. We luisterden ook naar het verhaal van Stanneke Sneeuwmanneke, waarin delen centraal staat.
Ons thema ging nog wat verder en spitste zich dan wat meer toe op de film 'Frozen'. Meer hierover vinden jullie in het volgende blogbericht.
Vele wintergroetjes,
juf Romina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten