zondag 23 december 2018

Anna viert Kerstmis

Na het feest van Sinterklaas gingen we op pad naar het volgende feest... Kerstmis en daarna natuurlijk ook Nieuwjaar. 

Onze klas werd al snel knus ingericht met een kerstboom, met versiering, met een adventskrans, .... Ook het versieren van de kerstboom mocht daarbij natuurlijk niet ontbreken! 











Ook in de hoeken kon je overal de kerstsfeer opsnuiven. 
In de fijne motoriekhoek konden mijn pagadders zelf een kleine kerstboom versieren. Het werden echte kunstwerken :) 

























De tafel in de poppenhoek werd feestelijk aangekleed en echte feestmenu's werden door mijn koks bereid. Ik mocht al dat lekkers dan proeven, njammie :) 
Ook vierden mijn kleuters Kerstmis en Nieuwjaar met heuse feestbrillen. 











Anna bracht een kerststal mee voor onze klas en ook eentje van Playmobil. Daar mochten de kleuters dan mee spelen. In de playmobilhoek en de poppenkast konden mijn sloebers dus het kerstverhaal naspelen. Ook konden ze zelf in de rol van Maria, Jozef of een dier kruipen in de kerststal die in de klas van juf Elise werd gebouwd. 
















An de plasticinetafel konden mijn kapoenen een kerstboom versieren met plasticine of mochten ze 'Hamertje Tik' -gewijs de boom versieren. Wat een mooie resultaten! 
















De zandtafel werd omgetoverd tot sneeuwlandschap waar de kleuters naar hartenlust konden experimenteren. 



Aan de computer speelden mijn kleuters een kerstmemorie. Hierbij oefenden ze hun geheugen en leerden ze ook omgaan met de muis. 




Tijdens wiskundemomenten speelden we opnieuw een matrix. Deze konden de kinderen dan zelfstandig proberen te maken tijdens het spelen in de hoeken. Ook oefenden we met getalbeelden (stippen). We legden deze bij het juiste aantal kerstbomen. 







Bij juf Laure oefenden mijn pagadders de begrippen 'meer/meest' en 'minder/minst', alsook de begrippen 'smaller' en 'breder'. 

Tijdens de godsdienstmomenten stonden we natuurlijk stil bij het feest van Kerstmis. We maakten kennis met de adventskrans en de vier kaarsjes en hielden een adventskalender bij waarmee we aftelden naar Kerstmis. 
We genoten ook samen van het luisteren naar het kerstverhaal en het plaatsen van de kerststal. 




Ik vertelde ook het verhaal van Anna en de kerstboom. Daarin doet Anna iets heel gek. Vraag maar eens aan jullie pagadder :) 


Tussen al dat spelen door werkten we in het allergrootste geheim aan ons kerstwerkje. Ook oefenden we veel ons nieuwjaarsversje. Wat ben ik trots op mijn sloebers, want ze deden dit supergoed !!! 






Als aflsuiter van ons thema was er op vrijdag 21 december een kerstfeestje. Meer hierover kunnen jullie lezen in het blogbericht 'Kerstfeest'. 

Een hele fijne kerstvakantie gewenst! 

Juf Romina 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten